Metelka Competition  

MEZINÁRODNÍ HOUSLAŘSKÁ SOUTEŽ
PRAHA, 3. - 7. června 2025

Program přednášek/diskuzí

Sobota 7.6.2025, České muzeum hudby


10:00-11:00 John Dilworth - Houslařství dnes: Umění nebo řemeslo? Považujeme Stradivariho a Guarneriho del Gesú za umělce díky ceně, kterou dnes mají. Mladí houslaři mají dilema, zda se mají identifikovat jako kopisté, ať už dělají nástroje "na staro" nebo ne, ale těžko nezávisle a ktearivně. V soutěži musíme sledovat velmi přísná pravidla určující jak má vypadat dobrý nástroj.

14:00-15:00 Carlo Chiesa - Kritický pohled na ranou historii houslí, abychom pochopili, čím jsou housle dnes. "Standardní" housle, jak je vnímáme dnes, vyvinuli cremonští mistři z ideje pocházející z počátku 16. století. Jejich úspěch - a úspěch houslí - je však výsledkem i dalších příčin.


John Dilworth je renomovaný britský houslař a restaurátor. Narodil se v rece 1954 v Londýně. Původně se učil výrobcem harf v Kentu, později studoval na Newark Technical College a pokračoval tamtéž na Violin Making School pod vedením zakladatele a ředitele Maurice Bouette a své znalosti prohluboval u Glena Collinse a Wilfreda Saunderse. Krátce pracoval u Maxe Möllera v Amsterdamu a potom po 13 let u J. & A. Beare v Londýně. V roce 1991 si otevřel vlastní alelier ve Twickenhamu a soustředil se na výrobu nových nástrojů, restaurování, psaní a výzkum. John má mimořádnou zkušenost se starými vzácnými nástroji. Na základě vědeckého výzkumu vyvinul lak, který je srovnatelný s laky italských mistrů z 18. století. V roce 1994 spolupracoval s Peterem Biddulphem na výstavě "Masterpieces of Giuseppe Guarneri del Gesu" v Metropolitním Muzeu v New Yorku. Kromě pravidelných příspěvků do časopisu ‘The Strad’ od roku 1984 se podílel na četných důležitých publikacích vč. ‘Giuseppe Guarneri del Gesu’, vyd. Peter Biddulph 1998, ‘The British Violin’, vyd. British Violin Making Association, 2000, ‘Four Centuries of Violin Making’, vyd. T. Inglis, Cozio Publishing 2006, Revised catalogue to the Musical Instrument Collection at the Ashmolean Museum, Oxford 2010, ‘The Brompton’s Book of Violin and Bow makers’, vyd. Usk Publishing, 2012, ‘The Golden Age of Violin Making in Spain’ by Jorge Pozas, vyd. Trito Edicions Barcelona 2015‘, Antonio Stradivari, the Complete Works’, Beares Publishing, 2024. Jako porotce, přednášející a lektor se zúčastnil mnoha houslařských soutěží, konferencí a workshopů po celém světě.

Carlo Chiesa se zabývá houslařstvím přes 40 let. Absolvoval Milánskou houslařskou školu pod vedením Renata Scrollavezzy a Luca Primona. Nyní je mistr ve svém vlastním atelieru v Miláně. Spolupracoval s řadou významných houslařů v Itálii i v zahraničí, ale jeho hlavní učitelé jsou velcí mistři minulosti, jejichž práci Carlo neúnavně studuje. Kromě stavby nových nástrojů a restaurování starých je zvláště zaměřen na seřizování. Vždy se snaží z nástroje, který mu hudebník svěří do péče, dostat maximum, což činí dle přání a ve spolupráci s hráčem. Díky studiu starých nástrojů se stal uznávaným expertem italských nástrojů 17. a 18. století, na které se zvláště specializuje, včetně průzkumu bohatých archivních materiálů. Carlo napsal studie a články o starých nástrojích a houslařích a jeho bibliografie zahrnuje texty určené pro odborníky i pro širší publikum. Pravidelně je zván aby prezentoval své znalosti na setkáních houslařů a expertů a byl porotcem na hlavních houslařských soutěžích včetně VSA Indianapolis competition (2014) a Trennale Cremona (2021). Více než 20 let je členem International Association of Violin Makers (EILA).


Partneři
FlameMaple KREMER pigmente Warchal CremonaTools HAMU SKU PRK partners Cech houslařů pražských Atelier Pilař, HK František Kůs Atelier Bursík Oleg Semenukha Jan Sokol Jaroslav Kohout Tomáš Skála Cech houslařů pražských


Mediální partneři